Skip to main content

៧ចំណុចនៃគោលការណ៍ប្រជាធិបតេយ្យ (សម្រាប់អ្នកប្រជាធិបតេយ្យនិយម)

គោលការណ៍ប្រជាធិបតេយ្យ៧ចំណុច ដែលមានចែងក្នុងរដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​៖

១. អធិបតេយ្យ​ភាព​របស់ប្រជាពលរដ្ឋ (ប្រជាធិបតេយ្យ?)៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញចែងថា ប្រទេសកម្ពុជា ជាប្រទេស​រាជាធិបតេយ្យ​អាស្រ័យរដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ដែលមានព្រះមហាក្សត្រជាព្រះប្រមុខរដ្ឋ ប៉ុន្តែអំណាចអធិបតេយ្យភាពជារបស់ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរ។

២. ប្រជាធិបតេយ្យ សេរី​ពហុបក្ស៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញផ្ដល់នូវប្រព័ន្ធពហុបក្ស និងធានាដល់គណបក្សនយោបាយនូវសិទ្ធិមាន និងធ្វើសកម្មភាពដោយសេរីក្នុងដែនដែលកំណត់ដោយច្បាប់។

៣. ការបែងចែកអំណាច៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញអនុញ្ញាត​ឱ្យ​បង្កើតស្ថាប័នរបស់រដ្ឋាភិបាល បីដាច់ដោយឡែកពីគ្នា ប៉ុន្តែអាស្រ័យគ្នាទៅវិញទៅមកគឺ នីតិប្រតិបត្តិ នីតិបញ្ញត្តិ និងតុលាការ។

៤. សិទ្ធិ និងសេរីភាពជាមូលដ្ឋាន៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញទទួលស្គាល់សិទ្ធិស៊ីវិល និងសិទ្ធិនយោបាយ រួមទាំងសេរីភាពនៃការបញ្ចេញមតិ ការជួបជុំ សមាគម និងសាសនា។

៥. សមភាព និងភាព​មិនរើសអើង៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញហាមឃាត់ការរើសអើង និងធានានូវសមភាពចំពោះមុខច្បាប់ ដោយមិនគិតពីពូជសាសន៍ ពណ៌សម្បុរ ភេទ ភាសា ជំនឿសាសនា និន្នាការនយោបាយ ដើមកំណើត ស្ថានភាពសង្គម ទ្រព្យសម្បត្តិ ឬឋានៈផ្សេងទៀត។

៦. ប្រព័ន្ធតុលាការឯករាជ្យ៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញធានាថា តុលាការឯករាជ្យ និងក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ដើម្បីពិនិត្យឡើងវិញ​នូវ​ធម្មនុញ្ញភាពនៃច្បាប់។

៧. វិមជ្ឈការ និងអភិបាលកិច្ចមូលដ្ឋាន៖ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ធានា​ការ​បង្កើត និងបែងចែក​ដែនរដ្ឋបាលមូលដ្ឋាន ដែលគ្រប់គ្រង​ដោយ​ក្រុមប្រឹក្សាជាប់ឆ្នោត។

ទោះបីជា គោលការណ៍ប្រជាធិបតេយ្យទាំងនេះត្រូវបានដាក់បញ្ចូល និង​ធានា​នៅក្នុងរដ្ឋធម្មនុញ្ញក៏ដោយ​ ក៏ការអនុវត្ត​គោលការណ៍ទាំងនេះ ឱ្យ​បាន​ពេញលេញ និងសម្រេចជោគជ័យ នៅតែជាបញ្ហាប្រឈមនៅក្នុងទិដ្ឋភាពនយោបាយរបស់​ប្រទេស​កម្ពុជា។ ការប្រកាន់ខ្ជាប់នូវគោលការណ៍ទាំងនេះនៅតែជាអាទិភាពសំខាន់សម្រាប់​ការអនុវត្តរបប​​នយោបាយ​ប្រជាធិបតេយ្យ សេរី​ពហុបក្ស ​នៅ​កម្ពុជា។

Comments

Popular posts from this blog

ព្រះពុទ្ធសាសនា និង​នយោបាយ

តាម​ទស្សនៈ​ព្រះពុទ្ធសាសនា នយោបាយ​គួរ​ត្រូវ​ដឹកនាំ​ដោយ​ គោលការណ៍ ​មេត្តា បញ្ញា/ប្រាជ្ញា និង​អហិង្សា ។ ព្រះពុទ្ធសាសនាសង្កត់ធ្ងន់លើទំនាក់ទំនងគ្នាទៅវិញទៅមកនៃសត្វលោក និង លើកកម្ពស់សុខុមាលភាព និងសុភមង្គលរបស់បុគ្គលគ្រប់រូបជាសង្គមតែមួយ ។ នៅក្នុងបរិបទនយោបាយ មានន័យថា ការផ្តោតទៅលើការបង្កើត សង្គមមួយប្រកបដោយ យុត្តិធម៌ និងសមធម៌ ដែលលើកកម្ពស់សុខុមាលភាពរបស់ប្រជាពលរដ្ឋទាំងអស់របស់សង្គម​ ។ ការ​អប់រំ ឬ​ប្រៀនប្រដៅរបស់​​​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ ជំរុញឱ្យអ្នកដឹកនាំគ្រប់គ្រងដោយស្មារតីទទួលខុសត្រូវខាងសីលធម៌ និង​ផ្តល់​អាទិភាព​​ដល់​​សុខុមាល​​ភាព​​របស់​​ប្រជាជន​​ជាង​​ផល​ប្រយោជន៍​ផ្ទាល់​ខ្លួន ឬអំណាច។ ​អ្នកដឹកនាំ​ត្រូវតែមាន​​គុណសម្បត្ដិ ដូចជា ភាពស្មោះត្រង់ សុចរិតភាព និងភាពមិនអាត្មានិយម។ គោលការណ៍ សមធម៌ យុត្តិធម៍ និងសមភាព​ គឺ​ជា​​ស្នូល​នៃ​ការយល់ដឹង​អំពី​​ទស្សនៈ​នយោបាយរបស់​ពុទ្ធសាសនា។ លើសពីនេះទៅទៀត ទស្សនវិជ្ជាពុទ្ធសាសនាលើកកម្ពស់ការចូលរួមរបស់បុគ្គលគ្រប់រូប​ក្នុងដំណើរការនយោបាយ ដោយសង្កត់ធ្ងន់លើសកម្មភាពដោយសម្បជញ្ញៈ និងសីលធម៌។ មាន​ន័យ​ថា បុគ្គល​ត្រូវ​តែ​ចូល​រួម​ក្នុង​នយោបាយ​ដោយ​មាន​សតិសម្បជញ្ញៈ មាន​ការ​យល់​ដឹង និង​ការ​តាំង​ចិត្ត​ចំពោ...

គណបក្សនយោបាយមូលដ្ឋានថ្មី (ឯកសារដើមពី VOA ជាភាសាអង់គ្លេស) ត្រូវបានប្រកាស

  ស្ថាបនិក​ និងតំណាង​គណបក្ស​ប្រជាធិបតេយ្យ​មូលដ្ឋាន (គបម) ឈរ​បង្ហាញ​មុខ​ក្រោយការបោះឆ្នោត​នៅថ្ងៃទី០២ ខែសីហា ឆ្នាំ​២០១៥ នៅផ្ទះមួយនៅក្នុងខណ្ឌ​សែន សុខ រាជធានីភ្នំពេញ (រូបថត​ដោយ Hul Reaksmey/VOA Khmer)   រាជធានី​ភ្នំពេញ —  ស្ថាបនិក​បណ្តាញ​សង្គម​ដ៏​ល្បី​មួយ​បាន​ប្រកាស​បង្កើត​គណបក្ស​នយោបាយ​ថ្មី។ ក្រុម​ស្ថាបនិកបាននិយាយ​នៅក្នុងសេចក្តីប្រកាសមួយថា គណបក្សប្រជាធិបតេយ្យមូលដ្ឋាន មានគោលបំណងកាត់បន្ថយអំពើពុករលួយ និងបង្កើនយុត្តិធម៌សង្គម ។ លោក [សាម អ៊ីន] ថ្នាក់ដឹកនាំ​ ​និង​ជា​ស្ថាបនិកមួយរូបនៃ​​​បណ្តាញ​សង្គម​ខ្មែរ​ដើម្បី​ខ្មែរ​បាន​ប្រាប់វិទ្យុ​សំឡេង​សហរដ្ឋ​អាមេរិក ផ្សាយភាសាខ្មែរ នៅ​ក្នុង​សេចក្តី​ប្រកាស​កាល​ពី​ថ្ងៃ​អាទិត្យថា៖ គណបក្ស​នេះ​​ខុស​ពី (គណបក្សផ្សេង)​ ដោយ​អនុវត្ត​វិមជ្ឈការ​​​នៅ​​មូលដ្ឋាន ​។ លោក [សាម អ៊ីន] និងស្ថាបនិកគណបក្សផ្សេងទៀតនិយាយថា វិធីសាស្រ្តបែបនេះនឹងបង្កើត​នូវ “លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យពិតប្រាកដ” នៅក្នុងប្រទេសដែលនៅតែនិយម​​អំណាចមជ្ឈការ និងបុគ្គល ហើយដើរតាមគំរូនយោបាយដែលធ្វើបានតិចតួចចាប់តាំងពីកិច្ចព្រមព្រៀងទីក្រុងប៉ារីសឆ្នាំ១៩៩១ បានបង្កើតរដ្ឋកម្ពុជាទំនើប។ លោក [សាម អ៊ីន] មាននិយាយថា គណបក្ស...

សន្ដិភាព តាមទស្សនៈ​ព្រះពុទ្ធសាសនា

ស្ថិតក្នុងសម្ពាធ​នៃលោកាភិវឌ្ឍន៍ មនុស្សទូទាំងសាកលលោក ​​កំពុង​ប្រឈម​​មុខ​នឹង​បញ្ហានៃ​ការដណ្ដើម​ធនធានធម្មជាតិ ដើម្បីស្នងនូវការ​លូតលាស់ផ្នែកវត្ថុនិយម និងបរិភោគ​និយម ដែលជាកត្ដាមួយនាំមក​នូវវិបត្តិផ្នែកទស្សនគិត ​ឬជាដើមហេតុនៃការ​ខ្វែងគំនិងគ្នា​ ផ្នែក​សេដ្ឋកិច្ច នយោបាយ សង្គម។ ការ​ខ្វែងគំនិតនេះ នាំមកនូវផលប៉ះទង្គិចទាំងផ្នែករាងកាយ និងចិត្ត​វិញ្ញាណ ដែលយើង​អាច​និយាយក្នុងភាសាសន្ដិភាព​ថា “ហិង្សា”។ អំពើហិង្សាកើតឡើងរវាងប្រទេស និងប្រទេស ឬ​ប្រជាជន និងប្រជាជន ​ក្នុងសង្គមត្រូវរកវិធីដោះស្រាយរម្ងាប់អំពើទាំងនេះ ដើម្បីសន្ដិ ស្ងប់​សុខរបស់ប្រជាជន​។ បើជារឿង​ប៉ះពាល់ផ្នែកសន្ដិសុខរវាងប្រទេស គេត្រូវ​ការ​រក​ដំណោះ​​ស្រាយ​ដោយ​សន្ដិវិធី ដោយការចរចា និងធ្វើសន្ធិសញ្ញា​រវាងប្រទេស ដោយមានការទទួល​ស្គាល់​អំពី​ប្រទេស​ជាមិត្ត ឬ​សហគមន៍​លោក ដែលហៅឈ្មោះជាផ្លូវការថា “អង្គការសហប្រជាជាតិ” ឬ​អង្គការ​​នានា ដែលទទួលបន្ទុក ផ្នែកដំណោះស្រាយរកសន្ដិភាព ចំណែកជម្លោះរវាង​ប្រជាជន ​និងប្រជាជន គេត្រូវការរក​ដំណោះស្រាយ ឬសម្របសម្រួលគ្នា តែសម្រាប់បុគ្គលមួយ​ចំនួន ​ដែល​ត្រូវការ​សន្ដិភាព​យ៉ាងពិតប្រាកដ គេត្រូវការវិវេកខ្លួន ដោយផ្ដោតលើអារម្មណ៍មាន​សតិ ​ជាទី​តាំង...