ស្ថិតក្នុងសម្ពាធនៃលោកាភិវឌ្ឍន៍
មនុស្សទូទាំងសាកលលោក កំពុងប្រឈមមុខនឹងបញ្ហានៃការដណ្ដើមធនធានធម្មជាតិ
ដើម្បីស្នងនូវការលូតលាស់ផ្នែកវត្ថុនិយម និងបរិភោគនិយម
ដែលជាកត្ដាមួយនាំមកនូវវិបត្តិផ្នែកទស្សនគិត ឬជាដើមហេតុនៃការខ្វែងគំនិងគ្នា ផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច
នយោបាយ សង្គម។
ការខ្វែងគំនិតនេះ
នាំមកនូវផលប៉ះទង្គិចទាំងផ្នែករាងកាយ និងចិត្តវិញ្ញាណ
ដែលយើងអាចនិយាយក្នុងភាសាសន្ដិភាពថា “ហិង្សា”។ អំពើហិង្សាកើតឡើងរវាងប្រទេស និងប្រទេស
ឬប្រជាជន និងប្រជាជន ក្នុងសង្គមត្រូវរកវិធីដោះស្រាយរម្ងាប់អំពើទាំងនេះ
ដើម្បីសន្ដិ ស្ងប់សុខរបស់ប្រជាជន។ បើជារឿងប៉ះពាល់ផ្នែកសន្ដិសុខរវាងប្រទេស
គេត្រូវការរកដំណោះស្រាយដោយសន្ដិវិធី ដោយការចរចា
និងធ្វើសន្ធិសញ្ញារវាងប្រទេស ដោយមានការទទួលស្គាល់អំពីប្រទេសជាមិត្ត
ឬសហគមន៍លោក ដែលហៅឈ្មោះជាផ្លូវការថា “អង្គការសហប្រជាជាតិ” ឬអង្គការនានា
ដែលទទួលបន្ទុក ផ្នែកដំណោះស្រាយរកសន្ដិភាព ចំណែកជម្លោះរវាងប្រជាជន និងប្រជាជន
គេត្រូវការរកដំណោះស្រាយ ឬសម្របសម្រួលគ្នា តែសម្រាប់បុគ្គលមួយចំនួន ដែលត្រូវការសន្ដិភាពយ៉ាងពិតប្រាកដ
គេត្រូវការវិវេកខ្លួន ដោយផ្ដោតលើអារម្មណ៍មានសតិ ជាទីតាំង មានសម្បជញ្ញៈ ឬស្មារតី
ជាដែនកំណត់ វាស់នូវចលនាដែលកើតឡើង។
តើសន្ដិភាព មានន័យដូចម្ដេចចំពោះសាកលលោក
ហើយព្រះពុទ្ធសាសនាមានទស្សនទានយ៉ាងណាចំពោះពាក្យថា “សន្ដិភាព”។
អ្វីជាសន្ដិភាព?
មានអ្នកប្រាជ្ញជាច្រើនបានផ្ដល់អត្ថន័យ «សន្ដិភាព» តាមទស្សនៈផ្សេងៗគ្នា ដូចជា ក្នុងវចនានុក្រមវែបស្ទ័រ (Webster
Dictionary) ផ្ដល់និយមន័យថា “ការគេចផុតពីសង្រាម
ឬរស់នៅដោយគ្មានសង្រ្គាម”, Alvin Toffler & Disakyikeda
ថា “សន្ដិភាព កើតចេញពីសង្គ្រាម”, Johan kaltung ជាអ្នកជំនាញផ្នែកអំពើអហិង្សាថា
“សន្ដិភាពកើតចេញពីសង្គ្រាម ឬជាសភាវអហិង្សា បើគ្មានសង្រ្គាម
សន្ដិភាពនឹងកើតឡើងមេ្ដចទៅ” “without war or violence, peace will occure” បើវៀរចាកពីសង្គ្រាមបាន សន្ដិភាពនឹងកើតឡើងពិតប្រាកដ។
សន្ដិភាពតាមទស្សនៈព្រះពុទ្ធសាសនា
ដូចដែលយើងបានដឹងស្រាប់ហើយថា
ក្នុងបណ្ដាសាសនាទាំងឡាយក្នុងលោក
មានតែសាសនាមួយចំនួនតូចប៉ុណ្ណោះដែលពុំសូវមានហេតុអធិករណ៍ វិវាទគ្នា
ក្នុងចំណោមសាសនានោះ គឺព្រះពុទ្ធសាសនា។
ការកើតឡើងរបស់ព្រះពោធិសត្វ គឺដើម្បីស្វែងរកសេចក្ដីសុខដល់មនុស្សជាតិ ពេលត្រាស់ដឹងជាព្រះពុទ្ធ សច្ចធម៌ទាំងឡាយដែលទ្រង់ត្រាស់ដឹង សុទ្ធតែបង្ហាញនូវគោលការណ៍ជីវិតក្នុងការស្វែងរកសេចក្ដីសុខ យ៉ាងពិតប្រាកដ ដោយសេចក្ដីសុខទាំងនោះ ពុំមែនកើតចេញពីការបរិភោគសោយសុខ តាមតម្រេកតណ្ហាទេ តែជាសេចក្ដីសុខផ្នែកចិត្តវិញ្ញាណ ដែលកើតចេញពីការចេះគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍របស់ខ្លួន។ ក្នុងន័យនេះ មានការបង្ហាញអំពីគោលការណ៍ស្វែងរកសន្ដិភាពតាមទស្សនៈព្រះពុទ្ធសាសនា ដែលយើងអាចចែកជាពីរគឺ៖
១. សន្ដិភាពបែបបរមត្ថសច្ចៈ (Peace in Ultimate truth meaning) ជាសន្ដិភាពកើតចេញពីសេចក្ដីស្ងប់ “ពុំមានសេចក្ដីសុខឯណា ស្មើនឹងសេចក្ដីស្ងប់ឡើយ” ក្នុងចំណុចនេះ មានន័យថា “ព្រះនិព្វាន” គឺភាពត្រជាក់ត្រជុំ។ គឺត្រជាក់ ឬស្ងប់ពីសេចក្ដីតម្រេកទាំងឡាយដែលកើតចេញអំពីចំណង់ សេចក្ដីត្រូវការ សេចក្ដីក្រោធ កំហឹង ហិង្សា សេចក្ដីវង្វេង ដែលភាសាធម៌ ហៅថា “លោភៈ ទោសៈ មោហៈ អវិជ្ជា ជាដើម”។ ក្នុងន័យមួយទៀតថា ចិត្តរបស់យើងមិនស្ថិតនៅក្រោមអំណាចតណ្ហា ដែលសំដែងឱ្យឃើញអំពីសភាវចិត្តបរិសុទ្ធ ស្ងប់ និងសន្ដិសុខហៅថា សេចក្ដីស្ងប់ ឬសន្ដិភាព ពិតប្រាដក “True Peace”។
២. សន្ដិភាពក្នុងន័យទូទៅរបស់មនុស្ស សត្វ (Peace in General understanding meaning) តាមធម្មតាការរស់នៅរបស់មនុស្ស សត្វក្នុងសង្គមរមែងខ្វែងគំនិតគ្នាក្នុងការចែក រំលែកធនធានធម្មជាតិ ដើម្បីគ្រប់គ្រងជាកម្មសិទ្ធិ។ យ៉ាងណាក៏ដោយ ការខ្វែងគំនិតនេះរហូតនាំឱ្យមានការប្រើអំពើផ្សេងៗ ទាំងផ្លូវកាយក្ដី វាចាក្ដី ចិត្តក្ដី នោះរមែងស្ងប់ដោយសារចរចា ស្វែងរកហេតុផល ដែលជាដំណោះស្រាយល្អបំផុតតាមទស្សនៈព្រះពុទ្ធសាសនាថា ការប្រើអំពើទាំងឡាយដោយការវាយដំ ឬប្រើកំលាំងលើផ្លូវកាយ ការប៉ះទង្គិចតាមពាក្យសំដី និងការចងគំនុំបៀតបៀន ព្យាបាទតាមផ្លូវចិត្ត ពុំនាំមកនូវសន្ដិភាពពិតប្រាកដទេ តែផ្ទុយទៅវិញ មានតែនាំមក នូវកំហឹង ហិង្សា ព្យាបាទគ្នាគ្មានទីបំផុត។ ទស្សនៈព្រះពុទ្ធសាសនាបានបង្ហាញថា ការគេចផុត ឬរំងាប់អំពើទាំងនេះបានដោយ សេចក្ដីស្រលាញ់ សេចក្ដីមេត្តា ករុណា យោគយល់គ្នា។
ហេតុអ្វីបានជាសន្ដិភាព
សំខាន់ចំពោះមនុស្ស សត្វ?
បើនិយាយអំពីសន្ដិភាព
យើងមិនភ្លេចនិយាយអំពីសេចក្ដីទុក្ខរបស់មនុស្សសត្វទេ
ព្រោះចាប់តែពីអតីតរហូតមកដល់បច្ចុប្បន្ន
សេចក្ដីទុក្ខនេះបានធ្វើដំណើរមកព្រមជាមួយការកើតឡើងរបស់មនុស្សសត្វ
ដរាបណាបើកភ្នែក ដរាបនោះឃើញសេចក្ដីទុក្ខ តែមនុស្សយើងពុំសូវយកចិត្តទុកដាក់
មើលរំលង ឃើញសេចក្ដីសុខកើតចេញពីសេចក្ដីពេញចិត្តប្រើប្រាស់
និងសេពសុខលើវត្ថុច្រើនជាង។ ដរាបណាឃើញតែសេចក្ដីសុខក្លែងក្លាយ ដរាបនោះ
រមែងមិនឃើញសេចក្ដីទុក្ខ ពិតប្រាកដ ដរាបណាឃើញសេចក្ដីទុក្ខពិតប្រាកដ ហើយយល់ដឹងថា
ជាសេចក្ដីទុក្ខ ដរាបនោះរមែងឃើញសេចក្ដីសុខពិតប្រាកដ ដោយចេះធ្វើការវិវត្ត
ឬបដិរូប សេចក្ដីទុក្ខមកជាសេចក្ដីសុខ។
បច្ចុប្បន្នសេចក្ដីសុខរបស់មនុស្ស សត្វ
មួយចំនួនកើតឡើងពីការកេងដណ្ដើមយកផលប្រយោជន៍ធនធានធម្មជាតិ ជាហេតុខ្វែងគំនិត
ជំទាស់គ្នា រហូតនាំមកនូវការបង្កហេតុការណ៍ផ្សេងៗ
ជាហេតុនាំមកនូវវិនាសកម្មលើអាយុជីវិត ទ្រព្យសម្បតិជាដើម ដើម្បីដោះស្រាយហេតុការណ៍នេះ
គេព្យាយាមស្វែងរកដំណោះស្រាយដោយសន្ដិវិធីគ្រប់បែបយ៉ាង។ តើសន្ដិភាពកើតចេញពីដំណោះស្រាយនោះមានតម្លៃយ៉ាងណាសម្រាប់មនុស្សជាតិយើង?
១. សន្ដិភាពនាំមកនូវសេចក្ដីមេត្តាស្រលាញ់រាប់អានរបស់មនុស្សសត្វក្នុងសង្គម
តាមទស្សនៈរបស់ព្រះពុទ្ធសាសនា
នៅពេលណាចិត្តស្ងប់រម្ងាប់ ជាពិសេសគឺសេចក្ដីស្ងប់កើតចេញពីខាងក្នុងសេចក្ដីស្ងប់នេះនាំមកនូវ
សេចក្ដីមេត្តា ហើយយើងអាចផ្សាយសេចក្ដីមេត្តានេះ ដល់មនុស្សសត្វរស់នៅជាសុខ។
សេចក្ដីមេត្តា ធ្វើឱ្យយើងយល់ដឹង និងស្គាល់អំពីសេចក្ដីត្រូវការរបស់អ្នកដទៃ
ដូច្នេះយើងគួរជំរុញចិត្ត ផ្នែកវិជ្ជមាននេះ ជួយសង្គ្រោះមិត្តរួម កើត ឈឺ ស្លាប់
ព្រោះថា មនុស្សយើងមិនអាចរស់នៅលើលោកឯកាម្នាក់ឯងបានទេ នេះជាកត្តាសំខាន់តម្រូវឱ្យមនុស្សត្រូវចេះស្រលាញ់
រាប់អាន និងជួយសង្រ្គោះគ្នា សាងសាមគ្គីគ្នា ជាភាតរភាពក្នុងសង្គម។ ដូច្នេះ
យើងត្រូវការសេចក្ដីមេត្តាដើម្បីជួយសង្គ្រោះមនុស្សសត្វឱ្យរួចផុតពីសេចក្ដីទុក្ខដោយមិនមានលក្ខខណ្ឌ
២.
សន្ដិភាពនាំមកនូវសេចក្ដីសុខ
មានមនុស្សមួយចំនួនគិតថា ការមានឋានៈ
យសសក្ដិ ទ្រព្យសម្បត្ដិ លោកធម៌រមែងនាំមកនូវសេចក្ដីសុខ តែផ្ទុយទៅវិញ
សេចក្ដីសុខរបស់បុគ្គលទាំងនេះពោរពេញទៅដោយសេចក្ដីទុក្ខបង្កប់នៅ
ព្រោះចិត្តរបស់បុគ្គលនោះនៅតែមានតម្រេក សេចក្ដីត្រូវការ ឥតឈប់ឈរ។ ដរាបណាចិត្តរបស់បុគ្គលស្ងប់
សេចក្ដីសុខពិតប្រាកដរមែងកើតមាន ព្រោះសេចក្ដីស្ងប់នេះ មានន័យថា
បុគ្គលចេះគ្រប់គ្រងអាម្មរណ៍ មិននាំចិត្តឱ្យលុះក្នុងអំណាចតណ្ហា។ ន័យនេះ បង្ហាញឱ្យឃើញថា
សេចក្ដីសុខ និងទុក្ខកើតចេញពីចិត្ត បើចេះគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍ និងធ្វើចិត្តឱ្យស្ងប់
សេចក្ដីសុខពិតប្រាកដពិតជាកើតមាន។ ផ្ទុយទៅវិញ បើចិត្តនៅតែក្រវល់ក្រវាយ
ក្ដៅក្រហាយដោយលាភ យស បណ្ដាសក្ដិ សេចក្ដីទុក្ខរមែងកើតមាន។ ឧទាហរណ៍ នៅពេលណា យើងមានសេចក្ដីក្រោធ
សេចក្ដីសុខរមែងបាត់ទៅ ដរាបកំចាត់សេចក្ដីក្រោធនេះបាន នោះសេចក្ដីសុខរមែងកើតឡើង។
ដូច្នេះ ក្នុងចំណុចនេះ
យើងត្រូវការសន្ដិភាពផ្នែកខាងក្នុង ពិតប្រាកដ ព្រោះសន្ដិភាពបែបនេះ ធ្វើឱ្យអំពើហិង្សាទាំងឡាយក្នុងសង្គមរលត់បាត់ទៅ។
៣.
សន្ដិភាពនាំមកនូវសាមគ្គី និងភាពស្រុះស្រួល
សេចក្ដីសាមគ្គី និងភាពស្រុះស្រួលនាំមកនូវកម្លាំងសង្គម
ដែលកើតចេញពីសេចក្ដីសហប្រតិបត្តិការរវាងមនុស្សក្នុងសង្គម។
ដើម្បីបង្កើតនូវសាមគ្គីភាព និងភាពស្រុះស្រួលគ្នា
មុនដំបូង យើងត្រូវសាងសន្ដិភាពផ្នែកខាងក្នុងសិន ព្រោះវានាំមកនូវប្រតិកម្មវិជ្ជមានក្នុងការនិយាយ
ស្ដាប់ គិត ជាដើម។ មួយទៀត សន្ដិភាព និងភាពបង្រួបបង្រួម មានន័យសំខាន់បំផុតសម្រាប់សង្គមមនុស្ស
បើគ្មានសន្ដិភាព តើសេចក្ដីស្ងប់សុខ និងសហការកើតមានម្ដេចបាន។ ចំណុចទីពីរ សម្ដែងឱ្យឃើញនូវតម្លៃសាមគ្គីរបស់មនុស្សក្នុងសង្គម
ដែលចាំបាច់ត្រូវកើតមាននៅក្នុងសង្គម ព្រោះសង្គមមនុស្សនីមួយៗ
ត្រូវមានការទំនាក់ទំនងរវាងគ្នា ពុំមានបុគ្គលណាមួយរស់នៅឯកោ លើលោកនេះទេ។ ចំណងមិត្តភាពរបស់មនុស្សក្នុងសង្គម
នាំមកនៅសេចក្ដីស្រលាញ់រាប់អានគ្នាជាមិត្ត សេចក្ដីរាប់អានធ្វើឱ្យស្គាល់ទឹកចិត្ត
និងសេចក្ដីត្រូវការ ហើយអាចរកវិធីជួយសង្រ្គោះតាមមាន តាមបាន។
ហេតុផលនេះហើយ
ដែលសង្គមលោកទាំងមូលត្រូវការសន្ដិភាព ហើយសន្ដិភាព មានសារៈសំខាន់បំផុតសម្រាប់សង្គមមនុស្ស
សន្ដិភាពប្រៀបដូចជាស្ពានតភ្ជាប់រវាងមនុស្សក្នុងសង្គម។ បើគ្មានស្ពាននេះទេ
តើសង្គមរបស់យើងនឹងបានស្ងប់សុខ មានសាមគ្គីទេ?
កត្តាអ្វីធ្វើឱ្យមនុស្ស
និងសង្គមខ្វះសន្ដិភាព?
មនុស្សលោកបច្ចុប្បន្នពោរពេញទៅដោយលោកធម៌គ្រប់គ្រង
ខ្វែងគំនិតគ្នាដើម្បីកេងយកផលប្រយោជន៍ពីធនធានធម្មជាតិ ដែលតាមទស្សនៈព្រះពុទ្ធសាសនាថា
កើតចេញពីតម្រូវការ (តណ្ហា – desire) សេចក្ដីក្រោធ ខឹង ក្រអឺតក្រទម
(ទោសៈ – Arrogance) សេចក្ដីវង្វេង ងងឹតងងល់ ខ្វះនូវការគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍
(មោហៈ – delusion)។
១. សេចក្ដីត្រូវការ
(តណ្ហា-desire)
តម្រេតនៃសេចក្ដីត្រូវការរបស់មនុស្សយើងគ្មានទីបំផុត
ដរាបណា នៅមានដង្ហើមចេញចូល ដរាបនោះ
មនុស្សមួយភាគធំនៅតែស្វែងរកដើម្បីបំពេញចិត្តតាមចំណង់
សេចក្ដីត្រូវការរបស់ខ្លួន ជួនកាល ត្រូវប៉ះទង្គិចផលប្រយោជន៍របស់អ្នកដទៃ
ជាហេតុនាំមកនូវវិវាទ អ្នកមានអំណាចអាចនឹងបានកេងផលប្រយោជន៍មិនថា ផ្នែកនយោបាយ
សេដ្ឋកិច្ច តែចំពោះអ្នកដែលដឹងខ្លួនថា ចាញ់ប្រៀប រមែងចងនូវគំនុំ និងរកវិធីគ្រប់បែបយ៉ាងដើម្បីកេងយកផលប្រយោជន៍
ទោះបីមិនបានច្រើន ក៏សុំរួមចំណែកនៃការគ្រប់គ្រងដែរ ដែលទីបំផុត
បុគ្គលទាំងពីរត្រូវស្វែងរកអ្នកគាំទ្រ និងរកអាជ្ញាកណ្ដាលដើម្បីកាត់សេចក្ដីថា
តើបុគ្គលណា គួរបានចំណែកនេះ ច្រើន ឬតិចជាង។ សួរថា តើអាជ្ញាកណ្ដាល
ជាទូទៅប្រកបដោយធម៌ទេ បើកាត់សេចក្ដីប្រកបដោយធម៌តាមយន្ដការច្បាប់
បុគ្គលទាំងពីរខាង ទទួលស្គាល់ ហេតុវិវាទនឹងបានស្ងប់ ផ្ទុយទៅវិញបើ មិនប្រកដោយយុត្តិធម៌
គិតស្វែងរកផលប្រយោជន៍ពីបុគ្គលទាំងពីរ
ហេតុឈ្លោះវិវាទនឹងកាន់តែរីកដុះដាលជាមិនខាន។
ហេតុការណ៍ដូច្នេះ
ធ្លាប់បានកើតក្នុងសម័យពុទ្ធកាល ដោយសារការចែករំលែកប្រភពធនធានទឹកមិនបានស្មើគ្នា
ក្រុមទីមួយគឺពួកសក្យៈ និងមួយទៀតគឺកោលិយៈ
ហើយក្រុមទាំងពីរនេះសុទ្ធតែញាតិធម៌របស់ព្រះពុទ្ធអង្គ ទីបំផុត ទាំងពីរក្រុម ប្រើកម្លាំងដាក់គ្នា
ការខូចខាតនៃអាយុជីវិតកើតមាន នេះហើយជាផលនៃការចែករំលែកធនធានធម្មជាតិមិនយុត្ដិធម៌
ព្រោះរបស់ដែលបានមកមិនស្នងតបតាមសេចក្ដីត្រូវការ ពេញចិត្តរបស់ជនទាំងពីរក្រុម។ ចំណុចនេះបញ្ជាក់ឱ្យឃើញថា
តម្រេកចំណង់សេចក្ដីត្រូវការរបស់មនុស្ស ផ្ដើមឡើងដោយការប្រើអំណាច និងនយោបាយ
ផលតាមមក គឺបញ្ហាសង្គម និងផ្លូវចិត្ត។
ព្រះពុទ្ធទ្រង់មានព្រះតម្រិះថា បើកាលណាទុកឱ្យបុគ្គលទាំងពីរក្រុមឈ្លោះដណ្ដើមគ្នាតទៅទៀត
វានាសកម្មទាំងទ្រព្យសម្បតិ្ដ
និងអាយុជីវិតនឹងរីកដុះដាលជាសង្គ្រាមពេញផ្ទៃប្រទេសជាមិនខាន
ទ្រង់ដាស់តឿនសតិជនទាំងពីរឱ្យ មានសតិ ស្មារតី និងយល់អំពីតម្លៃ
អាយុជីវិតរបស់មនុស្សជាតិ ទ្រង់មានពុទ្ធដិការថា “ស្រលាញ់ទ្រព្យ ឬអាយុជីវិត?” ទីបំផុត
ក្រុមទាំងពីរមានសតិ ហើយព្រមសម្រុះសម្រួល ចរចា និងបែងចែករំលែកផលប្រយោជន៍ស្មើៗគ្នា។
ចំណែកទំនាស់រវាងខ្មែរ-ថៃ
ករណីប្រាសាទព្រះវិហារ តើយើងនឹងយកបុគ្គលណាជាបុគ្គលកណ្ដាល មិនសម្លឹងរំពៃផលប្រយោជន៍ផ្នែកនយោបាយ
សេដ្ឋកិច្ច ហើយបុគ្គលនោះត្រូវប្រកាន់យកយុត្តិធម៌ គ្មានអគតិ។
បើជម្លោះផ្នែកនយោបាយ
ខ្វះនូវយន្ដការដោះស្រាយ តើយើងអាចនឹងយកសាសនា វប្បធម៌ និងតម្លៃអាយុជីវិតមនុស្សជាតិមកធ្វើជាយន្ដការបានទេ
ព្រោះប្រទេសទាំងពីរសុទ្ធតែមានគុណសម្បតិ្ដផ្នែកសាសនា វប្បធម៌ និងតម្លៃ មនុស្សជាតិស្រដៀងគ្នា។
ចំណុចនេះ គ្រាន់តែជាទស្សនគតិមួយស្នើឡើងតែប៉ុណ្ណោះ ហើយគង់នឹងមិនកើតមានជាពុំខាន
តែបើមាន អាចជាប្រយោជន៍ប្រសើរបំផុតដល់មនុស្សជាតិជាមិនខាន។
២. ការបញ្ចេញកំហឹង
និងភាពក្រអឺតក្រទម (ទោសៈ- Arrogance)
មនុស្សមួយចំនួន ក្នុងសង្គមតែងតែសម្ដែងអាកប្បកិរិយា
ភាពក្រអឺតក្រទមរបស់ខ្លួនថា ប្រសើរជាង មិនថា ជាតិសាសន៍ ត្រកូល យសសក្ដិ ការសិក្សា
ការងារ ទ្រព្យសម្បត្ដិ មាក់ងាយអ្នកទន់ខ្សោយ មើលរំលងតម្លៃនៃមនុស្សជាតិ
ទីបំផុតបង្កនូវសង្គ្រាមពូជសាសន៍ ឬសង្គ្រាមលោកធម៌ ហើយក៏បង្កនូវបញ្ហាផ្លូវចិត្តសង្គមដែរ។
ព្រះពុទ្ធអង្គទ្រង់សម្ដែងថា “បុគ្គលណា
គិតថាខ្លួនប្រសើរជាងអ្នកដទៃ បុគ្គលនោះនឹងប្រសប់នូវទំនាស់
ខ្វែងគំនិតគ្នាជាមិនខាន”។ ដូចជា ករណីកើតឡើងរវាងញាតិវង្សរបស់ព្រះពុទ្ធ
ត្រកូលសាក្យៈគិតថាខ្លួនប្រសើរជាងគេ ក្នុងជម្ពូទ្វីប
បដិសេធរៀបការជាមួយត្រកូលអន់ខ្សោយ មិនព្រមចូលសមាគមន៍ និងត្រកូលដទៃ ទីបំផុតបង្កឱ្យមានសេចក្ដីក្រោធ
កំហឹង ហិង្សា និងសង្គ្រាមពូជសាសន៍។
ក្នុងលោកនេះ គ្មានបុគ្គលណាម្នាក់ ប្រសើរជាងបុគ្គលណាទេ
នេះបើសិនបើយើងសម្លឹងមើល តាមផ្នែកតម្លៃនៃមនុស្សជាតិ ឬមនុស្សធម៌,
តែផ្ទុយទៅវិញ គឺ “អំពើល្អ ប្រសើរជាង”។
ពេលណាភាពក្រអឺតក្រទមកើតមាន ភាពយល់ជម្រៅចិត្តរវាងគ្នាពិបាកនឹងកើតឡើង
ដូច្នេះត្រូវទម្លាយផ្នត់គំនិតនេះឱ្យបាន បើកចំហចិត្ត
ព្រមស្ដាប់រាល់ការបញ្ចេញគំនិត ហើយវិភាគតាមហេតុផល ដើម្បីឆ្ពោះទៅរកសន្ដិសុខនៃសង្គម។
៣. មោហៈ (delusion)
សេចក្ដីវង្វេងរបស់មនុស្សរមែងកើតមានដល់មនុស្ស
ពីព្រោះកត្តាទាំងពីរដែលបានលើកឡើងខាងលើ រហូតខ្វះសតិ
ស្មារតីពិចារណារកផ្លូវកែបញ្ហា។ ហេតុការណ៍ដែលកើតឡើងទូទាំងពិភពលោក ដូចជា ក្នុងករណី
ការដណ្ដើមអំណាចផ្នែកនយោបាយក្នុងប្រទេសក្រិច ការសម្ដែងអគតិនិយមរបស់ក្រុមអាវលឿងក្នុងប្រទេសថៃ
សង្រ្គាមដណ្ដើមមរតកផ្នែកវប្បធម៌ប្រាសាទព្រះវិហារ និងបុរណភាពទឹកដីរវាងខ្មែរនិងថៃ
បានជំរុញជាតិនិយមកើតឡើងដោយខ្វះនូវសតិស្មារតី ប្រើកម្លាំងយោធាដាក់គ្នា
អ្នកដែលរងគ្រោះជាងគេបំផុតគឺប្រជាជន (ភ្នែកខ្មៅៗ)។ អង្គុយខំ ភាវនាសុំសន្ដិភាព
និងសេចក្ដីមេត្ដាពីអ្នកប្រើអំណាចទាំងនេះ។
ចំណុចនេះ បញ្ចាក់ឱ្យឃើញថា
ប្រជាជនធម្មតាបែរជាមានសតិ អាចគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍ខ្លួនឯងបាន
ចំណែកអ្នកល្មោភតណ្ហាលុះក្នុងអំណាចលោកធម៌ បង្កតែសេចក្ដីក្រោធ
មិនគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍ វង្វេង និងយល់ខុស ពិបាកកែ ដែលផលិតផលចេញមកគឺសេចក្ដីទុក្ខ
អសន្ដិសុខ ទូទាំងប្រទេស។
តាមទស្សនៈព្រះពុទ្ធសាសនា
បើសេចក្ដីវង្វេងនេះកើតឡើង ការយល់ចិត្តគ្នា
សេចក្ដីមេត្តារាប់អានរមែងកើតឡើងពិបាក ដូច្នេះដើម្បីរម្ងាប់នូវអំពើនេះ
មានតែប្រើ សតិ ស្មារតី គ្រប់ខណៈពេល ទីបំផុតប្រើបញ្ញាកើតចេញពីសតិ ឬក្នុងភាសាធម៌ថា បញ្ញា
កើតចេញពីសមាធិទើបអាចរម្ងាប់សេចក្ដីវង្វេងនេះបាន។
តើយើងនឹងស្វែងរកសន្ដិភាពពិតដោយវិធីណា?
ក្នុងចំណោមសាសនាលើលោក
ព្រះពុទ្ធសាសនាជាសាសនានៃសន្ដិភាព បង្ហាញនូវសន្ដិវិធី តាមរយៈពុទ្ធវិធី
ពោលគឺសេចក្ដីមិនប្រមាទ សតិ សមាធិជាអាទិ៖
ធ្វើចិត្តឱ្យមានសតិ
សមាធិគ្រប់ដង្ហើមចេញចូល រាល់ខណៈពេលបច្ចុប្បន្ន ដង្ហើមចេញដឹងថាចេញ ដង្ហើមចូលដឹងថា ចូល
សង្កេតមើលខ្យល់ដង្ហើមចេញចូល រហូតធ្វើឱ្យចិត្តស្ងាប់រំងាប់ពីនីវរណធម៌ [នី-វៈ-រៈ-ណៈ-ធ័រ] លោកធម៌ និងអកុសលធម៌។
ព្រះនិព្វានរមែងកើតឡើងពីចិត្តស្ងប់រម្ងាប់ មានន័យថា មានសន្ដិភាព
សន្ដិសុខពិត។
ចំណុចនេះ បញ្ជាក់ថា សន្ដិភាពពិត កើតចេញពីសមាធិ ក្នុងន័យថា សមាធិធ្វើឱ្យចិត្តស្ងប់ ជាសន្ដិភាពពិតប្រាកដ ងាយក្នុងការស្វែងរក គឺដរាបណាចិត្តស្ងប់ ដរាបនោះរមែងមានសន្ដិភាព។
អត្ថបទស្រង់ចេញពី សាសនានិងអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរ, ដោយ យន់ សុធា
Comments
Post a Comment